Stały aparat ortodontyczny - moja historia

12:15

Cześć kochani,

za chwilkę minie rok od założenia przeze mnie stałego aparatu ortodontycznego. Zdecydowałam się na niego głównie ze względu na wadę zgryzu - przodozgryz. W zależności od stopnia zaawansowania przodozgryzu, leczenie aparatem ortodontycznym może być krótsze lub dłuższe. Jednak efekty są niemal zawsze bardzo zadowalające, poprawiając zarówno estetykę uśmiechu, jak i funkcje żucia. W moim przypadku wysunięta żuchwa już cofnęła się do tyłu, teraz pracujemy nad prostowaniem wszystkich zębów. Warto podkreślić, że leczenie przodozgryzu aparatem ortodontycznym wymaga regularnych wizyt u ortodonty oraz sumiennej pielęgnacji zębów i aparatu.

Aparat ortodontyczny Q&A

W jakim wieku najlepiej założyć aparat ortodontyczny?

Istnieje wiele opinii na temat tego, w jakim wieku najlepiej jest podjąć decyzję o założeniu aparatu ortodontycznego. Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wiek, w którym założenie aparatu jest najbardziej odpowiednie, zależy od indywidualnych cech anatomicznych i potrzeb dentystycznych pacjenta. Istnieją jednak pewne zalecenia, które warto wziąć pod uwagę, decydując się na założenie aparatu. Zdaniem wielu specjalistów ortodontycznych, wiek nastoletni jest najlepszym momentem na założenie aparatu ortodontycznego. W wieku około 11-14 lat kości szczęki i żuchwy są jeszcze w fazie wzrostu, co ułatwia przemieszczanie zębów i korektę zgryzu. Ponadto w wieku nastoletnim, młody pacjent zwykle jest już na tyle dojrzały, aby odpowiedzialnie podchodzić do dbania o higienę jamy ustnej i przestrzegać zaleceń lekarza ortodonty. Dlatego wielu lekarzy uważa, że w wieku nastoletnim można osiągnąć najlepsze efekty leczenia ortodontycznego. Z drugiej strony, istnieją sytuacje, w których konieczność założenia aparatu ortodontycznego pojawia się już u dzieci w wieku przedszkolnym. W takich przypadkach zazwyczaj decyzja o podjęciu leczenia podejmowana jest we współpracy z ortodontą oraz lekarzami innych specjalności, takimi jak pedodoncja czy logopedia. Wczesne leczenie ortodontyczne może przynieść wiele korzyści, takich jak uniknięcie poważniejszych problemów z zębami w przyszłości.

Moja historia

No cóż ja zdecydowałam się dopiero na założenie aparatu w wieku 30 lat. Jest to troszkę kłopotliwe ze względu na towarzyszący ból podczas jego noszenia. Mam aparat stały metalowy, przed jego założeniem konieczne było wyrwanie czterech ósemek. Wyrwałam je na dwóch wizytach po dwie, wiązało się to wiązało się to z koniecznością rekonwalescencji i ograniczeń w codziennym funkcjonowaniu. Musiałam dostosować swoją dietę do nowej sytuacji, unikając twardych pokarmów, które mogłyby zaszkodzić świeżo pozbawionym zębom. Ponadto, przez kilka dni po zabiegu występował ból i dyskomfort, co utrudniało wykonywanie zadań domowych (zwłaszcza przy dwójce dzieci).

Przed założeniem aparatu musiałam wykonać zdjęcia np. cefalometryczne i miałam pobieranie wyciski łuków zębowych (przygotowanie modelu). 
aparat ortodontyczny stały

Po założeniu aparatu bardzo długo nie mogłam się do niego przyzwyczaić, początkowo delikatnie się sepleni, po jakimś czasie to zanika. Jednym z najczęstszych problemów związanych z noszeniem aparatu ortodontycznego jest podrażnienie błony śluzowej w jamie ustnej. Może to być spowodowane tarciem pomiędzy aparatem a wewnętrzną stroną policzków lub warg, co prowadzi do powstawania bolesnych otarć i owrzodzeń. Często występuje również podrażnienie dziąseł, szczególnie w miejscach, gdzie aparat mocuje się do zębów za pomocą metalowych klamerek.

W przypadku otarć i podrażnień spowodowanych aparatem ortodontycznym zaleca się stosowanie specjalnych wosków ortodontycznych, które mogą pomóc zabezpieczyć delikatne części jamy ustnej przed tarciem i urazami. Powiem Wam, że u mnie wosk nie działa, kruszy się w palcach i jakoś nie szczególnie chroni. Staram się regularnie co miesiąc, a nawet częściej odwiedzać ortodontkę właśnie w takich nagłych przypadkach jak przesunięcie się łuku (wysunięty drut) bądź odklejenie zamka. 

Po 9 miesiącach od założenia aparatu miałam zakładane sprężynki, które dociągały zęby i miały je odpowiednio ustawiać. A od nie dawna zakładam także wyciągi (gumki) które jeszcze bardziej mają na celu cofnięcie szczęki. Początkowe założenia zakładały jeszcze mikroimplanty, ale na szczęście obyło się bez nich. Sam aparat mam nosić jeszcze przez co najmniej rok, później nakładki i oczywiście aparat retencyjny, który pomaga utrzymać poprawne ustawienie zębów po zakończeniu leczenia ortodontycznego. Po zdjęciu stałego aparatu pacjent może mieć tendencję do powrotu zębów do ich pierwotnego ustawienia, dlatego właśnie aparat retencyjny jest niezbędny. 

Koszt założenia aparatu metalowego 

Za samo wyrwanie ósemek zapłaciłam 2 tysiące (nie liczę wcześniejszego leczenia zębów przed aparatem). Plan leczenia i konsultacje to koszt ok. 400 zł. A samo założenie aparatu metalowego to 1900 zł za jeden łuk, za oba więc zapłaciłam 3800 zł. Wizyty kontrolne co miesiąc to koszt 240 zł. Czy to dużo? Sumując na pewno tak, nie jest to jednak koszt jednorazowy dlatego warto dla zdrowego uśmiechu odżałować tą kwotę. 

Jak należy czyścić aparat ortodontyczny?

Podczas noszenia aparatu ortodontycznego, szczotkowanie zębów jest jeszcze ważniejsze, ponieważ jedzenie może łatwo utknąć w metalowych elementach aparatu. Szczotkowanie zębów po każdym posiłku jest zalecane, aby usunąć resztki jedzenia i bakterie. Poza myciem zębów, istotne jest również czyszczenie samego aparatu ortodontycznego. Można to zrobić za pomocą miękkiej szczoteczki do zębów, pasty do zębów i płynu do płukania jamy ustnej. Aby dokładnie oczyścić aparat, należy dokładnie szczotkować metalowe elementy, usuwając resztki jedzenia i osad bakteryjny.

Ponadto, istnieją również specjalne narzędzia do czyszczenia aparatu ortodontycznego, takie jak nitki dentystyczne i szczoteczki międzyzębowe. Są one pomocne w usuwaniu resztek jedzenia z trudno dostępnych miejsc w aparacie ortodontycznym, gdzie zwykła szczoteczka nie sięga.

Podczas noszenia aparatu możemy także ściągać kamień u dentysty. 

Nosiliście kiedyś aparat? :)

Buziaki <3

Zobacz również

6 komentarze

  1. Świetnie że opowiedziałaś nam swoją historię. Na pewno pomoże ona tym, którzy są przed podjęciem decyzji o założeniu aparatu ortodontycznego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie nosiłam aparatu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie nosiłam, ale planuję założyć po skończeniu studiów. Także też w wieku 30 lat ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś bardzo chciałam, teraz nie mam już takiego parcia, ale może kiedyś się zdecyduję :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też kiedyś myślalam o aparacie, ale finalnie go nie miałam

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydany post pełen istotnych informacji! Ja również jestem po leczeniu ortodontycznym, nosiłam aparat samoligaturujący, ponieważ nie mogłam usunąć ósemek, a nie chciałam wyrywać innych, zdrowych zębów :) Mimo tego bólu, ponieważ na początku cierpiałam okrutnie i jakiś rok jadłam tylko zupy, nie żałuję tej decyzji.

    OdpowiedzUsuń

Dodając komentarz na blogu przekazujesz mi swoje dane osobowe, które są odpowiednio chronione i pozostają poufne. Twoje dane osobowe nie są przekazywane innym podmiotom trzecim.

Fanpage

Inspiracje

Projekt-bez-tytu-u-1