Pigwa - owoc października

13:21

Cześć kochani,

wrzesień i październik to czas pigwy. Jej owoce można wykorzystać do przetworów, nalewek, czy zjeść na surowo. Mocno pachnące, wyglądem przypominają skrzyżowanie gruszki i jabłka, są prawdziwą bombą witaminową. Bywają także nazywane polską cytryną, ponieważ w smaku są bardzo kwaśne i cierpkie. Pigwa tworzy idealne połączenie z miodem. 

Pigwa właściwości

Owoce pigwy - właściwości

Pigwa to niskokaloryczny owoc - 83 % stanowi woda. Słynie głównie z wysokiej zawartości witaminy C, która jak już wiemy nie leczy przeziębienia, ale zmniejsza czas jego trwania. Ponadto wpływa na poprawę wchłaniania żelaza i posiada silne właściwości antyoksydacyjne, zabezpieczające składniki komórek przed reakcjom utlenienia. Pigwa oprócz witaminy C jest źródłem witaminy A, witamin z grupy B, wapnia, magnezu, potasu, cynku i kwasu foliowego. Jest także bogata w garbniki, polifenole, aminokwasy i pektyny. Te ostatnie świetnie regulują poziom cholesterolu we krwi, wpływają na oczyszczanie organizmu i sprawiają, że czujemy się na dłużej syci. 


Jak stosować pigwę?

Najczęściej wykorzystywany jest miąższ, lecz do celów leczniczych mogą posłużyć nam również nasiona. W formie ekstraktu posłużą jako środek delikatnie przeczyszczający, możemy także płukać nim gardło w stanach zapalnych. Z miąższu możemy zrobić konfitury, dżemy, soki, nalewki oraz ciasta i desery. Sok z owoców pigwy wspomaga regeneracje wątroby, jest pomocny także w walce ze zgagą. Jeden z najbardziej popularnych i szybkich przetworów to pigwa w cukrze, jej plasterki wrzuca się do gorącej herbaty bądź dekoruje nimi ciasta. Smak pigwy doskonale komponuje się z korzennymi przyprawami dlatego warto też zostawić ją do świątecznych wypieków.
pigwa

Pigwa w formie nalewki

Domowe nalewki to nie tylko sposób na relaks, ale także świetny domowy sposób na wzmocnienie organizmu. Kieliszek nalewki z pigwówki świetnie pobudza trawienie i przyspiesza przemianę materii. Ponadto trunek świetnie rozgrzewa i pomaga pozbyć się suchego kaszlu. Należy spożywać ją systematycznie, ale w małych ilościach. 

Nalewkę z pigwy można przygotować na miodzie bądź na alkoholu. Potrzebne nam będzie:
1 kg owoców pigwy
1 l wódki 40 %
5 łyżek cukru
Umyte i osuszone owoce pigwy zetrzyj na grubej tarce po czym włóż do kamionkowego naczynia. Po dwóch dniach przetrzyj pigwę przez sito mocno wyciskając sok, połącz z wodą i cukrem, następnie odstaw na 3 miesiące.

Podstawowy przepis możemy wzbogacić wedle uznania np. cynamonem czy goździkami. 


Korzystacie z darów jesieni? <3

Buziaki :)

Zobacz również

39 komentarze

  1. Bardzo lubię pigwe❤️ jesienią zawsze dodaje ją do herbaty ❤️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do herbatki jak najbardziej :) bardzo dużo witaminek ;) Cenka.pl pozdrawia ;)

      Usuń
  2. Próbowałam kiedyś pigwy, dodawałam ją do herbaty, ale z racji że nie mam własnego pigwowca na podwórku to nie sięgam po nią zbyt często :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nalewką z pigwy nigdy bym nie pogardziła.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam i piję każdego dnia :) Nalewkę robiłam w tamtym roku i tez była pychota :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo przydatny i cenny post. Pigwę dopiero zaczęłam poznawać, akurat piję teraz z niej kompot, robiłam też dżem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja właśnie dzisiaj robiłam syrop z pigwy, który później pijemy albo z herbatką, albo też z przegotowaną wodą i miodem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piłam u Cioci nalewkę z pigwy całkiem dobra ;) Z pigwą to chyba jeszcze znam herbatę i jakieś inne produkty, ale takiej typowej surowej jeszcze nigdy nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. I didn't know about this fruit before. I learnt something new today. Thanks for sharing.
    xoxo
    Lovely
    www.mynameislovely.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś gdy szłam przez ogródki działkowe, myślałam, że to jabłka antonówki, a to była właśnie pigwa :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dobrze wiedzieć, że pigwa ma takie właściwości :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Konfitura z pigwy do herbaty to jeden z najlepszych domowych leków na początki przeziębienia. Bardzo lubię ten owoc, choć jest nieco kłopotliwy w obróbce.
    Pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  12. pigwa jest świetna :) to taki nasz polski superfruit :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pigwa kojarzy mi się bardzo z mamą i jej dżemem z pigwy i banana :D Ach ale bym zjadła choć jeszcze trochę

    OdpowiedzUsuń
  14. Nigdy nie miałam styczności z tym smakiem, ale na pewno spróbuje jak będzie okazja.
    Pozdrawiam Kolorowo i zapraszam do konkursu na mojej stronie!

    OdpowiedzUsuń
  15. W ogrodzie nie mam pigwy, ale zamiast tego rośnie u mnie krzak pigwowca. Jesienią codziennie dodaję kilka plastrów jego owoców do herbaty. Jest pyszna! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. U mnie jesienią standardowo wlatuje na stół imbir, miód i cytryna. W tym roku szczególnie bo jako przyszła mama nie mogę pozwolić sobie na żadne leki, a jak to jesienią bywa - gil jest :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Pigwa najlepsza na świecie! Jestem wielką fanką i bardzo często sięgam po nią jesienią i zimą :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Słabo znam smak pigwy. Może w tym roku uda mi się to zmienić:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Sprawdzoną wróżką w Polsce jest Alicja
    wróżbę online można zamówić szybko i bezpiecznie na stronie wróżby online
    Wykonuje również rytualy miłosne, naprawe zwiazku i powrót osoby na której nam zależy.
    Ja zawsze zamawiam na stronie http://wrozkaalicja.pl

    OdpowiedzUsuń
  20. Nigdy nie miałam styczności z pigwą, moja ciocia robi z niej nalewkę, ale nie piłam. Owoce znam głównie z telewizji i internetu

    OdpowiedzUsuń
  21. świetny blog i ciekawe treści.

    OdpowiedzUsuń
  22. dużo ciekawych pomysłów tutaj!

    OdpowiedzUsuń
  23. Super się czyta Twojego bloga

    OdpowiedzUsuń
  24. miło się czyta te wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  25. fajnie tu ! Podoba mi się Twój styl pisania.

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo podoba mi się ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
  27. Zdrowe życie to długoletnie życie, warto przeczytać ten artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  28. To taki niedoceniony owoc, polecam niech każdy spróbuje, ja robię sok do herbatki.

    OdpowiedzUsuń
  29. To mi się na pewno przyda i polecę znajomym niech też się zaopatrzą.

    OdpowiedzUsuń
  30. ciekawy przepis, apetycznie to wygląda na pewno wypróbuję przepis w domu.

    OdpowiedzUsuń
  31. Dużo jest przepisów w Internecie ale na tym blogu te moje ulubione.

    OdpowiedzUsuń
  32. Miałam kiedyś problem ze znalezieniem pigwy w sklepach stacjonarnych. Znalałam supermarket online, w którym były. Myślę, że internetowe sklepy spożywcze to fajna opcja, gdy nie chcemy wychodzić z domu. Dostawy są super szybkie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Owoc pyszny i bardzo zdrowy, osobiście uwielbiam dodawać do herbaty.

    OdpowiedzUsuń

Dodając komentarz na blogu przekazujesz mi swoje dane osobowe, które są odpowiednio chronione i pozostają poufne. Twoje dane osobowe nie są przekazywane innym podmiotom trzecim.

Fanpage

Inspiracje

Projekt-bez-tytu-u-1